Adwords schafft Agenturrabatte ab

Published 2005-09-29, 20:24

Danny berichtet im Blog von SearchEngineWatch.com über eine Pressemeldung von Google. Darin wird die Einstellung der bisher gewährten Agenturrabatte (AE-Provisionen) angekündigt, in Zukunft soll es stattdessen „a new program aimed at empowering third parties“ geben. Laut der Pressemeldung handelt es sich dabei um „training, tools and support to third parties“ – was auch immer das heissen soll.

Danny fasst das so zusammen:

  1. From 1st January 2006 there will be no agency commission i.e. All advertisers will be on a level playing field.
  2. The Google European third party programme is a drive to empower 3rd parties in the delivery of best practice within the field of search marketing.
  3. The best practice funding element is a criteria-based scheme which aims to provide investment for third parties from Google in order to drive their search marketing capabilities forward and grow the industry.
  4. The scheme is optional and does not involve any discounting of the Google advertising model – a deliberate move aimed at achieving transparency and integrity for the adwords auction model.
  5. The criteria for qualification are not solely financially based and include mandatory adoption of our My Client Centre. Third parties must also
    meet Google Advertising Professional quota requirements in order to qualify.

Ich bin mal gespannt ob man von den Agenturen, die den Rabatt bisher geniessen konnten, etwas hören wird – es geht hier immerhin um eine Menge Geld. Oft hatten die Agenturen bisher die Rabatte als eigenen Lohn eingestrichen und dem Kunden den normalen Preis berechnet – wenn ich das richtig verstanden habe muss nun die Gewinnmarge zwangsweise auf den normalen Klickpreis aufgeschlagen werden, und das bedeutet höhere Preise für den Kunden.

Generell finde ich es mal wieder frech von Google hier einen eigenen Weg einzuschlagen, immerhin sind Agenturprovisionen in Europa normalerweise üblich.

Hier noch die komplette Pressemeldung, wie sie bei SEW veröffentlicht wurde, bei Google konnte ich sie leider noch nicht finden:

London – September 28, 2005 – Google Inc. today announced that it has introduced a new program aimed at empowering third parties and delivering continued value to advertisers of all sizes. This new industry program will be available to all qualifying third parties across Europe from January 2006.

Under the new Google European Third Party program, Google will deliver training, tools and support to third parties, enabling them to deliver more value to their clients. By reconfiguring the previous practice of giving agency discounts and introducing best practice funding, this new program will level the playing field, allowing advertisers of all sizes to fairly compete in Google’s auctions based advertising platform.

„Google’s new program empowers third parties to more efficiently and effectively serve their clients. Third parties are critical to the success of advertisers and to Google and we have designed an approach that favours both,“ says Nikesh Arora, Vice President of European Operations at Google. „We firmly believe that it is important to preserve the integrity of the channel in terms of marketing effectiveness and advertiser perception. By fostering greater equality across Google’s auction model, advertisers of all sizes can more effectively compete against each other,“ he concludes.

The core elements that Google will now provide its third parties are:

– Tools to increase third party efficiency and effectiveness
– Training and market research
– Process enhancements such as wholesale upgrades to our commercial processes to ensure that our processes are aligned to our third party business models
– Extended service and technical support
– A quarterly best practice funding program for investment in training and platforms which aims to provide financial support for those third parties who fulfill our quality and investment scale criteria

Designed to boost the quality of search marketing operations, and safeguard the integrity of the channel, this program encourages third parties to deliver quality advertising results for users thereby improving marketing effectiveness, clients ROI and advertiser perception.

Topic(s): Kram 2 comments - :)

Diskussion zum Artikel

» Selbst kommentieren

  1. ( 1 )

    Zentralkomitee

    Wir leben im Google-Kommunismus. Und Du überlegst, ob Du in der Prawda etwas gegen das Zentralkomitee sagen kannst?So der Kommentar von Matthias Schrader, frisch von der OMD zurück, zur gestern bekannt gewordenen Abschaffung der Agenturprovision durc…

    Trackback by Fischmarkt am 30. September 2005

  2. ( 2 )

    […] Google will in Sachen Paid-Search weiter wachsen, nicht nur Werbung verkaufen, sondern auch gleich Optimierung und Evaluation übernehmen. Die Voraussetzungen hierfür wurden geschaffen, teils mit begrüßenswerten, teils mit bedenklichen Begleiterscheinungen: In Form des “Google Advertising Professional”-Gütesiegels wurde ein nachvollziehbarer Schritt unternommen, der Fachkompetenz von Agenturen sicherstellt, die Google-Paid-Search-Dienstleistungen vermitteln. Mit Google-Analytics wurde ein Log-File-Analyse-Instrument (Paid-Search-Konkurrenzbeobachtung inbegriffen) in das Produktportfolio integriert. Im Bezug auf Agenturen wurden die klassischen Agenturerlass-Konditionen abgeschafft und teilweise ersetzt durch ein proprietäres Partnersystem welches die Agenturen enger an Google bindet. (siehe betamode) Der Ausbau des eigenen Vertriebs bildet den Abschluss dieser Integrations-Bemühungen. Kein Wunder also, dass hier und da ein Grummeln laut wird, Google beisse in die Hand, die sie jahrelang gefüttert habe. Dienstleister, die ihren Kunden die Bedeutung und die Effektivität des Suchmaschinenmarketings nahe brachten, könnten nun nicht nur um ihre Aufträge gebracht werden, sondern gehen dem Kunden als Mittler und Berater verloren. […]

    Pingback by face2blog & markentrends podcast » Blog Archive » Macht’s gut und danke für die Kunden am 23. Januar 2006

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